Kasvav internetiäri seab kaubanduskeskused tõsiste küsimuste ette

Jaekaubandus läheb aina enam internetti ning see hakkab üha rohkem mõjutama ka ärikinnisvaraturgu. Riiete ja kodutarvete ostmine elektrooniliselt on juba tavapärane, suhteliselt kiirelt jõuab kätte aeg, kus ka toidupoed lähevad netikesksemaks. Vältimaks tüütuid järjekordi keskuses, ostled netis ja kaup tuuakse koju.

Selleks on valmistumas ka suured, supermarketeid omavad jaeketid, mis ehitavad välja logistilisi keskusi, kus internetis ostetud kaupa hoida. See tendents on levimas ka Eestis.

Kõige suuremaks äriks kaubanduses ongi tulevikus logistika, et internetis ostetud kaup mugavalt ja kiirelt ostjani toimetada. Seetõttu hakkavad logistikakeskused suurte linnade ümber kiirelt paisuma.

Kõik see aga võib tähendada, et tulevikus ootab kaubanduskeskusi ees raske aeg, sest äri on internetikeskne ning marketis trügimise asemel on mõnusam ostud kodunt teha.

Selleks, et ärikeskus püsiks, peab see olema pidevas arengus ning innovaatiline. Maailmas on trendid, et kaubanduskeskusesse tuuakse aina rohkem sisse võimalusi kultuuritegevuseks, hobideks. Luuakse uisuväljakud, jalgrattatrekid, vigursõidurajad ja tenniseväljakud. On kino, teater, lastemängutoad jne. Ainult nii on tulevikus võimalik hoida ärikeskust elus.

Kui aga ostukeskuse omanike fookus jääb vaid iga ruutmeetri kallilt väljaüürimisele, siis võib äri raskeks minna. Tuleb mõista, et inimesed ei soovi keskuses enam lihtsalt ostelda, vaid lisanduma peab ajaveetmis- ja meelelahutusvõimalusi.

Autor: Jaanus Laugus, Uus Maa Kinnisvarabüroo juhatuse esimees

uusmaa